5/15/11

Kepercayaan Kita

(Sila baca posting ini dengan lagu Sungai Lui - Aizat Amdan berdentum sayup di earplug anda)

Pagi-pagi ini macam, saya tergerak meraikan kehadiran cuti semester yang baru.

Saya kira saya semakin berusia kini. Nahu fikir saya semakin dewasa, begitu juga rupa dan suara. Saling melengkapi. Mungkin sekali sekala adalah juga. Tapi tak selalu. Kadang-kadang.

Saya belajar banyak perkara dalam tempoh setahun lalu. Saya belajar hidup. Saya kira inilah pelajaran paling sadis, namun begitu mengagumkan pernah diajarkan hidup pada saya.

Tukang guru paling jujur ini mengajar saya untuk masih percaya, dan terus percaya. Untuk jangan sekali-sekali putus asa. Mesti ada jalan. Walau dikhianat. Walau hilang kawan. Walau terkontang kanting. Walau tiada wang untuk makan. Walau sakit tak kebah. Walau berkorban sia-sia. Walau menyorok-nyorok. Walau dimalukan. Walau dibodoh-bodohkan. Walau perlu berjalan. Langkah-langkah ikhlas itu, begitu syahdu. Bila pasir kotor bersatu dengan kaki, selipar pun naik haus. Tapi berjalanlah. Selagi boleh. Dunia besar, tapi boleh. Percaya. Teruskan percaya.

Bukan ini yang saya inginkan, tapi hati saya rela. Menjadi kuat dan tegar. Menjadi kukuh. Tidak lagi takutkan segala mungkin. Sebab segala mungkin telah dihadap depan muka. Kecuali kematian. Belum sedia, itu saya pasti. Banyak yang perlu dibuat. Membalas budi, membalas dendam, membalas hina, membalas dosa. Bertaubat. Sepentingnya air, begitulah taubat.

Jalan luhur yang saya pernah sayang-sayangkan dulu, punah hancur. Berhala. Saya tersedu mencari nafas. Sadis yang amat. Sadis sangat-sangat. Saya pejam mata, mencari sinar di balik kelopak mata, sebelum saya buka mata, menyedari ada manusia-manusia membuka tangan selapangnya bersedia memeluk saya. Selama ini, saya tidak mengendah. Saya ego, dan terus melupai, demi kononnya saya sudah cukup bersedia. Tapi kan Tuhan maha adil. Dia ketuk saya sedikit, sakit, memang, tapi syukur dan terima kasih.

Demi cinta, janganlah saya pergi dulu. Saya mahu membalas. Sebaiknya. Ini semua yang saya inginkan.

Siapa kata hidup ini mudah? Yang penting kita belajar. Dan semestinya, hidup takkan jadi mudah juga selepas itu. Kita masih muda. Mentah.

No comments:

Post a Comment