11/25/13

Ulangtahun Ke-3 (Untuk Kawan Yang Lama Menghilang)

It has been exactly 3 years since it all ended. Let me be completely honest with you; for the past 3 years of my life, not a single day has gone by without me reminiscing our memories together, my friend. I don't want to be someone who regrets my past, nor to be someone who will still be clinging to a long gone history. But the truth is, I miss you. So much.

Ketahuilah kawan, tak pernah aku ke suatu tempat tanpa berharap terserempak dengan kelibatmu.Tak pernah satu pun lagu berdendang tanpa terkait syairnya dengan keletahmu. Tak pernah satu kali hari hujan kulalui tanpa renungan juling pada deraian air yang membiaskan riak kesayangan itu. Malah, tak pernah sekalipun rasa kasih ini berkurang; kesanggupanku untuk melakukan apa sahaja untukmu masih ada. Kekal kuat, cukup dan penuh, tak terusik walau sedikit pun. 

Bila diri sunyi dan sendiri, mana ada wajah nan ceria lain yang akan aku ingat-ingatkan untuk mewarnakan kegelapan dan kekosongan. Bila naluri terdiam lesu dan kering, mana ada nama nan indah lain yang aku laung-laungkan untuk menghidupkan nafsu dan keghairahan.

We had it all my friend, we had it all. 

Untukmu, kawan yang lama menghilang, doa dan kata harap penuh kemaafan sudah terlalu klise untuk dilayangkan, semua itu kini bagaikan hilang makna dan keikhlasan nawaitunya. Sudah terlalu lama kita berdiam, dan sepertimu, aku juga percaya pada mulanya, bahwa masa adalah remedi kesakitan jiwa yang sempurna. Tapi kepercayaan ini nyata tidak berhasil untukku, kawan. 

Kerana aku ini, sesungguhnya, masih lagi orang yang sama, seperti tiga tahun yang dulu. Yang masih tegar, mencintai dan menyayangimu. 

No comments: